کد مطلب:211832 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:237

تولد امام صادق
ولادت با سعادت امام جعفر صادق (علیه السلام) در روز دوشنبه هفدهم ماه ربیع الاول، واقع شده كه برابر است با روز ولادت حضرت رسول (صلی الله علیه و اله)، و روز خیلی بزرگی است كه از قدیم همه ی صالحان، آن روز را شریف می شمردند و حرمت آن روز را نگه می داشتند.

مستحب است در آن روز صدقه بدهند و زیارت امامان و اهل بیت را به جا آورند.

اسم مبارك آن حضرت، جعفر بوده است و كنیه ی شریفش ابوعبدالله.

به حضرت امام جعفر صادق (علیه السلام) القاب زیادی داده بودند كه قبلا به آنها اشاره كردیم و مشهورترین آنها، صادق است.



[ صفحه 9]



ابن بابویه و قطب راوندی روایت كرده اند: از امام زین العابدین (علیه السلام) سوال كردند: امام بعد از شما چه كسی است؟ فرمود: «محمد باقر كه علم را می شكافد، شكافتنی».

پرسیدند: بعد از محمد باقر (علیه السلام)، امام كیست؟

فرمود: «جعفر كه نام او، نزد اهل آسمان ها، صادق است».

گفتند: چرا او را صادق می نامند؟ مگر همه ی شماها صادق و راستگو نیستید؟

فرمودند: «خبر داد، مرا پدرم از پدرش رسول خدا (صلی الله علیه و اله) كه آن حضرت فرمود: وقتی كه متولد شود، فرزند من جعفر بن محمد بن علی بن الحسین (علیهماالسلام) او را صادق می نامند؛ زیرا كه فرزند پنجم او، جعفر نام خواهد داشت و ادعای امامت خواهد كرد، یعنی بر سر امامت خون ریزی خواهد كرد و او نزد خدا، جعفر دروغ گو و تهمت زن بر خداست» پس حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) گریست و فرمود: «گویا می بینم، جعفر كذاب را كه تحریك كرده است، خلیفه ی ستم گر زمان خود را بر جستجوی امام پنهان، یعنی صاحب الزمان صلوات الله علیه.

درباره ی شمایل و چهره ی آن حضرت (امام جعفر صادق (علیه السلام))



[ صفحه 10]



باید گفت: آن حضرت قدی بلند و صورتی افروخته رو، بدنی سفید، بینی كشیده و دارای موهای سیاه بود و خال سیاهی بر صورت داشته است.

مادر امام جعفر صادق (علیه السلام)، فاطمه دختر قاسم بن محمد بن ابی بكر است كه امام جعفر صادق (علیه السلام) در حق او فرمودند: «مادرم از جمله زنانی بود كه ایمان آورد، پرهیزگاری اختیار كرد، احسان و نیكوكاری نمود و خدا دوست دارد نیكوكاران را».

همانا حضرت صادق (علیه السلام) وصف كرده كه آن بانو، خیلی زیبا بودند، همان طور كه امیرالمومنین (علیه السلام) در جواب همام بن عباده كه سوال كرد از آن حضرت تا آن بانو را توصیف كند، حضرت برای اطمینان خاطر او فرمود: «خداوند دوست دارد، كسانی كه تقوا پیشه می كنند و كسانی كه نیكوكارند».

شیخ مفید (قدس سره) می گوید: امام صادق (علیه السلام) در میان برادران خود، جانشین پدرش، امام محمد باقر (علیه السلام) و وصی و قائم به امر امامت بعد از آن حضرت بود و از تمامی برادران خود، برتر بود و در میان مردم، برتری خاصی نسبت به برادران



[ صفحه 11]



دیگر خود داشت به قدری مردم از علم امام جعفر صادق (علیه السلام)، همه جا حرف زدند تا به تمام بلاد و شهرهای اطراف منتشر شد.

همانا افراد و اصحاب امام جعفر صادق (علیه السلام)، شروع به جمع آوری احادیث آن حضرت كردند و مقالاتی درباره ی آن حضرت، نوشتند كه تعداد مقاله ها به چهار هزار نسخه رسید، آن قدر دلایل برای امامت امام جعفر صادق (علیه السلام) واضح بود كه دل ها را روشن می نمود و كسی نمی توانست آن دلایل را قبول نكند. [1] .



[ صفحه 12]




[1] منتهي الآمال.